In mijn tweede stageperiode van 5 maanden heb ik gewerkt aan de doorontwikkeling en realisatie van de HAN Solarboat; een wedstrijdboot volledig door zonne-energie aangedreven. Doel van deze stage was enerzijds mijn ervaring met composieten (carbon- en glasweefsel) te vergroten en anderzijds het samenwerken met studenten met diverse vakachtergronden. Het bedrijf QConcepts te Doetinchem was de ondersteunende partij waar kennis en faciliteiten gedeeld werden. De wedstrijdboot is gebouwd voor A-klassement van het wereldkampioenschap voor solarboaten, de DONG Energy Solar Challenge (DESC). Naast deze wedstrijd stond ook de Solar1 Cup te Monaco op het programma.
In de DESC wist het team een 10e plaats te bemachtigen. Na deze wedstrijd is de boot op diverse vlakken geoptimaliseerd waarna bij de Solar1 Cup een 2e plaats genoteerd werd!
Start stage
Op het moment dat het laatste team van studenten deel zou nemen aan dit project, was het conceptontwerp gereed. De rompvorm is zodanig ontworpen dat de boot bij een lage snelheid (17km/u) in plané gaat. Om hogere snelheden te behalen zal de boot geschikt gemaakt worden voor het varen op een drietal draagvleugels, deze liften de boot circa 15cm uit het water waardoor de topsnelheid verhoogd kan worden tot 30km/u.
Ik ben verantwoordelijk geweest voor:
- de doorontwikkeling van het casco; plaatsing van de zonnepanelen, aandrijving, drijvers en integriteit van de romp,
- realisatie van de matrijsdelen waarin de rompdelen opgebouwd werden,
- realisatie en samenstellen van alle afzonderlijke rompdelen tot geheel casco,
- afwerken van ruwbouw tot geoptimaliseerd vaaroppervlak
DONG Energy Solar Challenge 2014
De race waarvoor de boot gebouwd is wordt ook wel vergeleken met de Elfstedentocht. Startend in de provincie Groningen, via diverse wateren naar de provincie Friesland en eindigend in Leeuwarden. Een race van 8 dagen en ruim 200 km. De bouw van de boot heeft op diverse vlakken vertraging gehad waardoor de DESC als een echte vuurdoop gold. Op de eerste dag van de race werden al meer kilometers gemaakt dan dat er getest waren.
Ondanks dat de boot niet optimaal kon presteren wist de HAN Solarboat vrijwel elke dag op een constante 10e plaats te eindigen en is slechts op één moment tijdens de race een vertraging geweest door een kapotte stuurkabel. De dagen golden als zwaar en uitputtend maar ook ontzettend leerzaam. Dankzij een ontzettende toewijding van het team is het mogelijk geweest om de race uit te varen.
Optimalisatie
Met de eerste race achter de rug, duurde het slechts 1 week voordat de volgende race in Monaco zich aan zou doen. Tijdens de DESC zijn diverse verbeterpunten naar voren gekomen, zoals het stuursysteem, de aandrijving en de drijvers. Voor al deze punten is in die korte periode een grote aanpassing gedaan. Een geheel nieuwe stuursysteem met katrollen, een geoptimaliseerde schroef en geoptimaliseerde drijvers.
Solar1 Monaco
In 2014 werd voor het eerst een kampioenschap voor solarboaten in Monaco georganiseerd, waar ook de HAN Solarboat voor uitgenodigd is. Dit kampioenschap kan meer als een softe variant van de DESC omschreven worden, gezien er per dag 1 korte race is (3 dagen), het klimaat een groot contrast is met de regen in Nederland en de verzorging ook erg luxe was.
In de baai van Monaco werden 3 races gehouden, een endurance, slalom en sprintrace. Dankzij de verbeteringen die kort voor vertrek nog gerealiseerd zijn was de Photon in staat om veel betere resultaten neer te zetten, namelijk een 2e plaats gedurende elke race! Dit gaf het team een grote voldoening en bewijst dat de boot zeker in staat is om goede resultaten neer te zetten. Op het moment dat de races gevaren werden waren er nog geen draagvleugels gemonteerd, zodra deze wel gebruikt worden zullen de resultaten nog verder toe nemen.